Bestuurdersnet

Bestuurdersnet

Alles over bestuurders in Nederland

Dorkas Koenen is sinds 2017 Chief Marketing Officer (EVP) bij Rabobank, een toonaangevende coöperatieve bank in Nederland gericht op financiële dienstverlening voor particulieren en bedrijven. Hij heeft aanzienlijke invloed gehad op de transformatie van de marketingstrategieën van de bank. Koenen werd in 2022 uitgeroepen tot CMO of the Year door Adformatie.

Opleiding

Dorkas Koenen behaalde zijn Master of Marketing (MM) aan de TIAS School for Business and Society, waar hij Cum Laude afstudeerde in 2008. Daarnaast voltooide hij een Executive Master Course in Retail Management en E-Commerce aan Santa Clara University in 2007. Zijn opleiding omvat verder Politicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam (1992-1996) en Communicatie aan de Rijksuniversiteit Groningen (1998).

Carrière

Na zijn studie begon Dorkas Koenen zijn carrière in 1996 bij de Rijksvoorlichtingsdienst, waar hij diverse mediacommunicatiefuncties vervulde. Daarna werkte hij bij Vodafone (2000-2003) als Manager Marketing Communications, gevolgd door een rol als Head Advertising & Media bij Fortis (2003-2006). Koenen was Chief Marketing Officer bij Robeco van 2006 tot 2010, en daarna bij Essent van 2010 tot 2016. Sinds 2017 is hij CMO bij Rabobank, waar hij een belangrijke rol speelt in het wijzigen van de klantbenadering en de positionering van de bank binnen de samenleving.

Bekend van

Dorkas Koenen is vooral bekend vanwege zijn innovatie in marketingstrategieën binnen de financiële sector. Zijn toewijding om de Rabobank weer naar haar coöperatieve wortels te leiden heeft geleid tot de implementatie van klantgerichte campagnes zoals “Club Support” en “Praten over Geld”. Koenen is er in geslaagd om de marketingfunctie binnen de Rabobank te transformeren van tactisch naar strategisch, met een sterke focus op klantinteractie en waarde-creatie.

Nevenfuncties en -activiteiten

Dorkas Koenen is gastdocent bij de TIAS School for Business and Society, waar hij het vakgebied van marketing en leiderschap promoot. Hij is ook lid van de adviesraad van de programma’s in marketing en customer management.

Privéleven

Dorkas Koenen woont in ’s-Hertogenbosch en is vader van drie kinderen. Hij heeft een passie voor wielrennen en heeft in 2021 een solofietsreis naar Rome gemaakt, die hem inspireerde tot het schrijven van zijn boek “Bergen liegen niet”. Koenen is verder betrokken bij verschillende initiatieven die zich richten op persoonlijke ontwikkeling en educatie, en hanteert sport als een belangrijke manier van verbinding en reflectie in zijn leven.

Andere bestuurders

Saul van Beurden

Saul van Beurden Saul van Beurden is sinds 15 mei 2023 de CEO van Consumer & Small Business Banking bij Wells Fargo & Company, een van de grootste financiële instellingen ter wereld, met een sterke focus op retailbankieren en kleine bedrijven. Voorheen was hij Chief Information Officer bij JPMorgan Chase, waar hij leidinggaf aan de digitale transformatie van de consumentenbank.

Allard Goldschmeding

Allard Goldschmeding Allard Goldschmeding is sinds 2024 de CEO van ACOMO N.V., een beursgenoteerd handelshuis gespecialiseerd in plantaardige voedingsmiddelen, specerijen, noten en eetbare zaden. Hij vervulde eerder de rol van CFO bij ACOMO van 2016 tot 2024 en was tijdelijk CEO a.i. vanaf november 2023. Goldschmeding is een ervaren bestuurder met een sterke achtergrond in de foodsector. Opleiding Allard Goldschmeding